מיגור תופעת השוק האפור בעידן הקורונה

מיגור תופעת השוק האפור בעידן הקורונה

ביום ראשון בתאריך 10.01.2021 התקיימה ועדה בזום בנושא מיגור תופעת ה"שוק האפור", הועדה התקיימה בשעה 10:00 הועדה הראשונה מסוגה בשיתוף פעולה עם גופים שונים בעיר. בוועדה השתתפו כ-25 אנשי מקצוע מתחומים שונים, זו הייתה פרי יוזמתו של אליהו גבייה שאיגד את מירב המוחות ואנשי המקצוע בתחומים מגוונים על מנת להבין את התופעה הקשה שמגיעה כמעט לכל נער ברחבי הארץ מפרקת והורסת משפחות.

בשיח הוועדה הועלו הנושאים החשובים של מיגור תופעת השוק האפור והתפתחות התופעה.

השוק האפור נכנס לתמונה במקרים בהם יש חוסר אמונה, אי וודאות וחוסר ידע בעולם הפיננסי. אדם החשוף לשוק האפור חווה משברים קשים וקשיים אישיים.

מבחינה חוקית בבנק ישראל יש הליכים של הלוואה וכשאדם לא עומד בהחזרי ההלוואה הבנק צריך לתת התראה לפני נקיטה של הליך הוצאה לפועל שמטרתו שמירה על ההגנה הבסיסית של האדם.

הלוואות השוק האפור כן כשמו הוא, זהו תחום אפור וכל אחד יכול להלוות לכל אדם והוא אינו עובר על עבירה פלילית, זו נחשבת לעבירה פלילית כאשר הריבית גבוהה ומנוגדת לחוק והלווה לא מחזיר את ההלוואה בזמן והמלווה מפעיל אמצעים על מנת להחזיר את הכסף כגון: סחיטה ואיומים. וכאשר מגיעים למצב של סחיטה ואיומים יש לפנות למשטרה על מנת שתוכל לטפל בעניין.

לפי הסטטיסטיקה 100% מההלוואות בשוק האפור מוחזרות ואילו בבנק ישראל רק כ-60% מההלוואות מוחזרות לבנק וזו עקב הגבייה הנוקשה של עולם השוק האפור.

אדם מגיע למצב שהוא לווה מהשוק האפור במצבים של מצוקה כלכלית, הסתבכות ובלית ברירה כלומר, לא תמיד מתאפשר לקחת הלוואות מהבנק מכל מיני סיבות וכשלא מצליחים פונים לשוק האפור שהרי זה נזיל וקל ליפול לשם ומשם כבר קשה לצאת ללא מעטפת של ליווי צמוד, ויש המשלמים מחיר קשה ואישי בחייהם.

ישנו שוק נוסף שמתקשר לעולם השוק האפור אך, נתפס כלגיטימי ומקובל בקרב הקהילה האתיופית והוא נקרא "קובה", קבוצה של אנשים שמתכנסים אחת לחודש ומוציאים סכום כסף שנקבע מראש ונותנים לאחד מהם כמעין הלוואה שהוא צריך להחזיר כל חודש.

מטרת הועדה היא לעודד כל אזרח במיוחד בקרב הקהילה האתיופית לפנות למשטרה ולהיעזר בה במקרים של סיבוך בעולם השוק האפור ולא לנסות להתמודד עם זה לבד. בימים אלה של ימי הקורונה שבו רבים משוטטים ברחובות מחוסר מעש ובודקים גבולות, ישנם פניות רבות להלוואות בשוק האפור וצריך להבין שפנייה לשוק האפור מסכנת לא רק אותי אלא את כל המשפחה כולה.

בנוסף השתתף בוועדה אב שבנו היה קורבן בעולם השוק האפור, הוא מספר על הבן שלו שנכנס לעולם השוק האפור ועל האיומים והסחיטה שחווה וכיצד הצליח להוציא אותו מזה. האב התקין מצלמות אבטחה מחוץ לביתו ובעזרת המשטרה יחד הצליח לעלות על העבריינים ולהגיע איתם להסדר שהבן שלו יעבוד ויחזיר את ההלוואות שלקח מהם והם לא יפגעו בו בתנאי שהבן מחזיר הכל, מראה על הורים אסרטיביים ובעלי תושייה לעזור לבנם ובכך להציל את הבן ולהוציאו ממעגל העבריינות והשוק האפור. הבן שלו היום יצא ממעגל עברייני והשוק האפור עובד ומנהל אורח חיים נורמטיבי.

היה פרגון גורף מצד המשתתפים בוועדה על היוזמה וההובלה לאליהו גבייה רכז יוצאי אתיופיה ברשות העירונית מהות.

האירוע היה מוצלח ביותר, תודה מיוחדת למנכ"לית סימונה מורלי על האמון והתמיכה. לאורטל בראל על הסיוע בצד הטכני  ולכל השותפים שנכחו בוועדה מכל המחלקות השונים ולנציגי הציבור.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*