מחיקת רישום פלילי: כי לכל אחד (כמעט) מגיעה הזדמנות שנייה

מחיקת רישום פלילי: כי לכל אחד (כמעט) מגיעה הזדמנות שנייה

כמעט לכל אחד ואחת מאיתנו יש נקודות בעברו שהיה שמח להעלים. אצל אנשים נגדם נפתח במהלך השנים רישום פלילי בגין עבירה שעברו, התמונה מורכבת שבעתיים. רבים מהם מעוניינים לדעת כיצד למחוק את הרישום הפלילי ומהם היתרונות המרכזיים של מחיקה שכזו.

מהו בכלל רישום פלילי?

רישום פלילי, על פי ההגדרה, הוא מסמך המונפק ממחשבי משטרת ישראל ומתעד את העבר הפלילי של אדם מסוים – זאת בהתייחס לשאלת ההרשעות שלו (כולל העונשים שקיבל), החקירות שבוצעו נגדו, תיקים שנסגרו ותיקים הנמצאים עדיין בתהליכי חקירה.

הרישומים האלו מהווים עבור רבים מעין "אות קין", שהם היו שמחים להעלים במידת האפשר. חשבו למשל על אדם שכבר ריצה את עונשו בגין עבירה שביצע, אולם כעת מעוניין למוטב לנורמה ולקבל יחס קרוב ככל האפשר לזה של אדם בעל תיק פלילי נקי מרישומים.

החשיבות של מחיקת רישום פלילי

מחיקת רישום פלילי עלול לפגוע באדם המחזיק בו בכמה וכמה אופנים. יש לא מעט מקצועות ותפקידים אשר דורשים תיק נקי ככל האפשר. כך למשל אדם בעל רישום פלילי אינו יכול לשמש עורך דין, רופא, חוקר פרטי, סוכן ביטוח, נהג בתחבורה ציבורית וכן הלאה. זאת ועוד, לא תהיה לו אפשרות לעבור את הסיווג הביטחוני לתפקידים ציבוריים.

רישום פלילי עלול לגרום לסנקציות נוספות המופעלות כנגד אדם מסוים, לרבות:

  • קבלה של ויזה (אשרת כניסה) לארצות הברית ולמדינות אחרות
  • כניסה למדינות שונות בחו"ל, אפילו לצרכי רילוקיישן זמני או חופשה
  • הנפקת רישיון לשימוש בנשק
  • עבודה במשרות הדורשות הנפקה של תעודת יושר והסכמה לכך שאנשי החברה המיועדת יעיינו ברישומים הפליליים לגבי האדם

החדשות הטובות: ניתן להעלים את הרישום הפלילי

מחיקת רישום פלילי היא בהחלט בגדר אפשרות במקרים מסוימים. על רקע היתרונות שבמחיקה הרישום, מומלץ מאוד להכיר את אותם המצבים ולנסות לראות האם המקרה המדובר משתייך לאחד מהם.

לכל רישום פלילי מוגדרת תקופת התיישנות, אותה מונים מהיום שבו התקבלו פסק הדין ביחס לאדם מסוים או החלטת בית המשפט. בתום תקופת ההתיישנות, שמשתנה מעבירה לעבירה ועל פי העונש הנקבע לה, מתחילה תקופת המחיקה.

תקופת המחיקה עומדת לרוב על עשר שנים מתום תקופת ההתיישנות. עם סיומה מוחקים את הרישום מגליון ההרשעות, כשרק גורמים מעטים יוכלו לקבל גישה להיסטוריה של האדם.

מחיקת רישומים פליליים לפני תום תקופת המחיקה היא אפשרית, אבל לא בהכרח פשוטה. האופציה הראשונה היא לפנות לבקשת חנינה לנשיא המדינה. בנוסף ניתן לבקש לעיתים לשנות את עילת הסגירה של תיק מסוים שנסגר, כך שהעילה לסגירה תהיה חוסר אשמה.

לא יוצאים למלחמה לבד

מחיקה של רישום פלילי דורשת ליווי צמוד של עורך דין, כשרצוי לפנות למשרד עורכי דין המתמחה בדין הפלילי. עורך הדין יוכל לבחון את המקרה המדובר, לגבש עם המיוצג אסטרטגיית התנהלות ולפעול עבורו מול הגורמים השונים.

הסיוע הזה מגדיל משמעותית את הסיכויים למחיקה מלאה ומוחלטת של הרישום הפלילי, עם עמידה בתנאים המוגדרים לכך. לכן מומלץ לאנשים נגדם נפתח הליך פלילי, לפנות בהקדם האפשרי לקבלת סיוע משפטי.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*