מדיניות הענישה בעבירות סמים בצבא ההגנה לישראל

מדיניות הענישה בעבירות סמים בצבא ההגנה לישראל

מערכת המשפט והמפקדים בצבא מתייחסים לתופעת השימוש בסמים בחומרה רבה ולא מדובר בהצהרה כוזבת כלל וכלל. צבא ההגנה לישראל כשמו כן הוא והוא אינו יכול לסבול מצב של פגיעה בביצוע משימות, סיכון חלילה של ביטחון המדינה ולבטח סיכון אפשרי של חיי אדם ועל כן חשוב לדעת שמדיניות הענישה מחמירה בהרבה מזו אשר במערכת האזרחית.

חשיבותו של הייצוג המשפטי

אין זה רלוונטי אם החייל ביצע את עבירת הסמים בתוך שטח צבאי, בעת שלבש ביגוד אזרחי, בזמן חופשה, בילוי או בכל מצב אחר – באם נתפס, צפויים להיפתח כנגדו הליכים משפטיים. אין להקל ראש בזימון לחקירה במצ"ח או בכתב אישום שיוגש לבית דין צבאי בגין עבירת סמים, העונשים הצפויים באם ישנה הרשעה כבדים ועלולים להשפיע רבות על החיים באזרחות שנים רבות אחרי ועל כן אין תחליף לייעוץ משפטי עם עו"ד מיומן בנושא. על אף המדיניות הקשוחה שצה"ל מפגין בגין עבירות אלו, בכוחו של עו"ד מיומן למזער נזקים ולטעון להקלות שונות בגין פרמטרים כגון: מצב אישי או רפואי של החייל המואשם, אופן תפקודו במהלך השירות, הבעת חרטה על המעשים ועוד.

עבירות סמים

בצה"ל כל שימוש או החזקת סם מוגדרים כעבירת סמים, אין כל הבחנה בין סם "קל" (מריחואנה, חשיש וכו') לבין סם "קשה" (קוקאין, הרואין וכו'), אין זה משנה שמדובר בפעם ראשונה וגם אם אין החייל כלל מכור לסמים… החשיבה המנחה היא ששימוש בסמים מכל סוג אינו מתיישב עם ערכי המערכת הצבאית ועל כן צה"ל נוקט מדיניות קשה ומכבידה שמטרתה למגר את התופעה – אולם, ישנם שיקולים ונסיבות בהן צה"ל יסכים כי החייל המואשם ייכנס לתקופת מבחן בת שנה, במהלכה ימסור דגימות שתן על בסיס קבוע כדי להוכיח כי הוא נקי מסמים, עליו להימנע מכל עבירה אחרת ולהתמיד בשירות תקין – בתום השנה ובמידה ועמד בכל הדרישות והתנאים, התיק נגדו ייסגר.

הליכים והשלכות

הסמכות השיפוטית בעבירות סמים בצה"ל נתונה לבית הדין הצבאי (אמנם במקרים מסוימים ניתן להישפט בבית משפט אזרחי אך העניין נתון להחלטתו של היועץ המשפטי לממשלה אשר לרוב מעניק גיבוי מלא למערכת הצבאית). במידה והחייל יימצא אשם ויורשע בבית הדין הצבאי, יוטלו עליו עונשים בהתאם לחומרת העבירה ונסיבותיה. עונשים אפשריים – מאסר בפועל כולל מעצר במהלך חקירה וייתכן עד תום ההליכים, מאסר על תנאי, הדחה מהיחידה, שחרור מצה"ל על בסיס התנהגות רעה, הורדה לדרגת טוראי, הורדה של סיווג ביטחוני, שלילת רישיון צבאי ואזרחי לתקופה ממושכת. מעבר לכך, כנגד חייל הנאשם בעבירות סמים נפתח רישום פלילי שכאמור ימשיך ללוות אותו אל תוך האזרחות. הרישום עצמו יפגע ברמת וודאות גבוהה לקבלה למקומות עבודה ואף איסור על עיסוק במקצועות מסוימים. לציין כי ניתן להגיש בקשה מיוחדת לנשיא המדינה למתן חנינה.

לסיכום, עבירות סמים בצה"ל נחשבות לעבירות חמורות במיוחד וחלק משמעותי מאמצעי האכיפה של מצ"ח והפרקליטות הצבאית מוקדשים למיגור עבירות אלה. האכיפה נעשית באמצעים גלויים וסמויים כאשר במישור הגלוי – בעת שחייל נתפס משתמש בסמים, נפתחת כנגדו חקירה ומוגש כנגדו כתב אישום. במישור הסמוי – צה"ל מפעיל רשת מודיעין ביחידות השונות באמצעות סוכנים סמויים.  העונשים כמו העבירות עצמן, חמורים במיוחד, מנגד, נכון לשנת 2018 נספרו רק 130 מקרים המערבים שימוש בסמים בצה"ל. מדובר במספרים אשר מוכיחים אפקטיביות גבוהה כתוצאה ממדיניות ענישה שצה"ל מתווה הכוללת אפס סובלנות לעבירות אלו ועם מספרים כאמור, קשה להתווכח.

צילום: freepik

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*