למידה יוצרת של תרבות המקאם

למידה יוצרת של תרבות המקאם

אחרי ההצלחה של סניפי המקאם בפתח תקווה וירושלים בשלוחת המרכז לתרבות האנדלוסית ולפיוט בישראל, עכשיו גם באשדוד – ״המקאם״ סדרת מפגשי למידה יוצרת בתדר של המוזיקה הערבית בדרך תרבותית, מסורתית וחווייתית עם המרצה, המוזיקאי והפייטן זיו יחזקאל

המקאם, מהווה מרכיב מרכזי במסורת המוסיקלית המזרחית והוא אחד האלמנטים הבסיסיים והחיוניים לביצוע והבנת המוסיקה של עולם התפילה והפיוט בקהילות המזרח.

בבית הספר ״המקאם״ לומדים "מוסיקה", את הבסיס, מהי התרבות הזו, מהם החוקים ומהם כללי המשחק, הז'אנרים השונים במוסיקה הערבית, את הסולמות, את דרך השימוש ואופן הטיפול בהם, מאיפה בא כל דבר ומדוע, הבדלי הסגנונות בין מדינות שונות, ובין התרבות הערבית לתרבות היהודית, מה מקורי ומה מושאל, שלל מונחים וערכי יסוד מוזיקליים המיוחדים דווקא למוזיקה הערבית, מה מבצעים וכיצד, חילוקי הדעות בין המלחינים השונים, ומקומה של ה"מקוריות" בתרבות המזרחית, אצל הערבים ואצל היהודים בארצות ערב השונות.

את הלימודים מוביל זיו יחזקאל – מתמחה בתורת המקאמים ביסודות המוסיקה ערבית הקלאסית. מעבר לשירה, הוא קורא, כותב, ומבין את השפה הערבית – המדוברת והספרותית, מנגן על כלי נגינה – עוד / כינור / צ‘לו ומעביר קורסים בכל רחבי הארץ.

״במוזיקה מערבית יש סולם ואילו במוזיקה ערבית אין סולמות אלא צריך לבנות משפטים מוזיקליים ולא כצליל בודד, כמו היחס בין כתיבה של שפות רגילות לשפה הסינית (הסינים כותבים ציורים שבסוף יוצא מהם משפט), כך היא בעצם מוזיקת המקאם״, מסביר יחזקאל ומוסיף כי תרבות המקאם קיימת במדינות כמו טורקיה, יוון, מרוקו רק ההבדל ביניהן הוא בצבע והגישה השונה למשפטים המוזיקליים.

בקורס המקאם של יחזקאל ההשפעות הן בעיקר ממדינות מצרים, סוריה ולבנון עם נגיעות קלות של טורקית, יוונית, טוניסאית ומרוקאית.

אז מי מגיע ללמוד מקאם?

המקאם מדבר אל פייטנים ונגנים מתחילים ומתקדמים (קיימות שתי קבוצות שונות) וגם לאנשים עם אהבה לדבר הזה, בלי רקע ממשי,
בעיקר אנשים שיש להם חיבור לשירת הבקשות בבתי הכנסת, ערבי פיוטים ואנשים אף שאוהבים להיכנס ליוטיוב ולשמוע תפילות, חזנות…
מיועד לגילאי 20-50 פחות או יותר אך ישנן גם הפתעות: היה תלמיד בר מצווה וגם איש בגיל 60. למקאם מגיעים מכל רחבי הארץ מדרום ועד צפון.

מה מקבל מי שלומד במקאם?

כשלומדים מקאם ההנאה המוסיקלית משתנה, כאשר אתה מתחיל להבין ולהעמיק- גם אם אינך מנגן או בעל קול יפה זה פותח אפיקים וגורם להנאה בהתרגשות- חוויה מדהימה, סוג חדש של שמיעה והאזנה וזיו לא מתאפק ומספר על הפעמים הראשונות ששמע מוסיקת מקאם כמה צמרמורות של אושר עברו לו בגוף.
״המקאם מלמד אותנו להקשיב לסביבה, לאשה שלך, לחברים ולמשפחה, זה מייצר יכולת הקשבה פנימית ויכולת האזנה רציפה- יש חשיבות לרצף- דבר הגורם לך לייצר סבלנות הן לבבית והן שכלית״, אומר יחזקאל.

במה שונה השנה?

עד כה קורסי המקאם התעסקו רק בצד התיאורטי וזיו רקח השנה קורס שהוא נטו מעשי חוויתי הכולל 20 מפגשים בני שלוש שעות כל מפגש ונטו עם זיו יחזקאל.

לימודי המקאם הם חלק מעשיה ענפה ופיתוח מורשת התרבות בישראל של המרכז לתרבות האנדלוסית ולפיוט בישראל הפועלת למען הקהילה, לחברה עשירה ומרתקת, שאורגת יחד את העולמות המוסיקליים המגוונים, לפיתוח המוסיקה הערבית הקלאסית והמוסיקה האנדלוסית

לפרטים נוספים והרשמה:
המרכז לתרבות האנדלוסית ולפיוט בישראל 08-9568333 (הדר)

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*

[