כיצד נוכל להקל על ילדנו בזמן חירום

כיצד נוכל להקל על ילדנו בזמן חירום

בימים אלו ,כששוב נשמעות אזעקות ואנו צמודים למסכים , כששוב התגובות שלנו לחוצות ומפוחדות ,חשוב להבין כי אלו תגובות נורמליות למצב בלתי נורמלי וכי יש צורך לתווך לילדינו את המציאות החדשה ולהקל עליהם ככל הניתן. הילדים רואים בנו ההורים עוגן והתגובות שלנו משפיעות עליהם.

כיצד נוכל להקל על ילדינו? ..וגם עלינו..?

  • לדובב – חשוב שלילד תהיה הזדמנות לדבר על מה שהוא חווה, מרגיש, להביע את הפחד ומורת רוחו מהמצב. להביע בדרכים שונות ולא רק בשיחה. כמו ציור, משחק בובות, משחק תפקידים, כתיבת יומן.
  • להקשיב – להקשיב לילדינו הקשבה מלאה. להביט בהם כשהם מדברים, לקלוט מתוך דבריהם איך הם מרגישים. לא לשלול את אשר הוא אומר  אם ילד אומר "אני פוחד" לא לשלול ולומר – "אין לך ממה לפחד " אלא לומר "אני שומע/רואה/מרגיש שאתה פוחד".
  • לשתף – לשתף את הילדים במה שאנו חשים, כמובן ע"פ יכולתם ולא להעמיס עליהם. "גם לי קשה עם המצב" – השיתוף הרגשי מקרב ונותן לילד לגיטימציה לדבר על רגשותיו.  לא לטייח או לומר "הכל בסדר" "שום דבר לא קרה".
  • להסביר – הדמיון אצל הילדים מפותח מאוד הרבה יותר מהמציאות. לכן יש להסביר לילדים את אשר קורה ,הסבר מותאם גיל. "הרעש אותו אנו שומעים זה אזעקה" "כדי שנשמור על עצמנו יש להיכנס לחדר ביטחון" …
  • לשמור על שגרה – במצבים של בלבול ולחץ השגרה שומרת עלינו קל וחומר על ילדינו. מעניקה להם תחושה של ביטחון. לכן חשוב להיצמד לשגרה יומית של קימה, ארוחות, שעת שינה. חשוב לשמור על הגבולות שמתקיימים בבית.
  • עידוד – לעודד את הילד כל הזמן. לראות את החיובי בכל מצב, את מה שיש ולא את האין. לתת תקווה לימים של שקט, ולעודד את יכולותיו של הילד.
  • לעשות דברים יחד – עשייה משותפת מאפשרת שיחה ושיתוף הדדי, ולתת מקום ליוזמה ועצמאות. לתת לילד תחושה של מסוגלות ויכולת דרך בקשת עזרה בבית: לבשל, לאפות לסדר תמונות, מלאכות בית שונות, להרגיע אח קטן ולשחק יחד- לעשות יחד את הדברים שאוהבים נותן הרגשה טובה, משחרר חומרים במוח הנותנים לנו הרגשת אושר עונג ורגיעה.
  • מגע – לשלב הכול עם מגע. לחבק, לנשק, ללטף, לעסות. המגע בגוף מאדם אהוב משחרר אף הוא חומרים מרגיעים ומענגים. מעניק תחושת ביטחון ומפחית לחצים וחרדות.

אנחנו כאן כדי להקשיב לכם ההורים!

בעת חירום המרכז להורות מספק מענה להורים בשפות שונות באמצעות קו חם: 1700-70-74-75  /  08-9576654

"כי עתיד ילדינו אינו משחק ילדים".

תמונה: gettyimages.com

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*