יום הראייה הבינלאומי

יום הראייה הבינלאומי

סטודנטים ב-SCE המכללה האקדמית להנדסה אשדוד, פיתחו מקל נחייה חכם לעיוורים המתריע מפני מכשולים, ובמקרה של נפילה שולח מסרון לקרוב משפחתו של העיוור.

מדובר במקל נחייה חדשני שפיתחו ישראל סולומון ויעקב סולומון, שניהם תושבי קרית מלאכי. באמצעות מצלמה חכמה וחיישני מרחק מתבצע מיפוי של הסביבה, זיהוי אובייקטים וחישוב מרחקים ע"י פונקציה מתמטית שמזהה מכשולים בזווית שונות, ומפעילה זמזם וחיישן רטט להתראה מפני היתקלות באובייקט.

סטודנטים מהמחלקה להנדסת מכונות ב-SCE המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון, קמפוס אשדוד, בהובלתם ובהדרכתם של חברי סגל המכללה, ד"ר שייקה בילו ומר אביחי שורין, תכננו ופיתחו מקל נחייה חכם ללקויי ראייה, המתריע מפני מכשולים ומהמורות בדרכים באמצעות מצלמה חכמה וחיישני מרחק. המקל מצויד בלחצן מצוקה למקרה חירום, ובמקרה של נפילה אף שולח הודעת sms לקרוב משפחה של העיוור, המוגדר מראש.

הסטודנטים, ישראל סולומון ויעקב סולומון שניהם תושבי קרית מלאכי, פיתחו במסגרת פרויקט הגמר שלהם מערכת נוחה לשימוש, קלת משקל ויציבה, הנוסכת תחושת ביטחון אצל לקויי ראייה. לדבריהם, המערכת נועדה לחזק את העצמאות של לקויי הראייה, ולהקנות להם ביטחון בהשתלבות בחברה.

המערכת מבוססת על סוללות נטענות לשימוש נוח וארוך זמן ולחצן מצוקה למקרה חירום. באמצעות מצלמה חכמה וחיישני מרחק מתבצע מיפוי של הסביבה, זיהוי אובייקטים וחישוב מרחקים ע"י פונקציה מתמטית שמזהה מכשולים בזווית שונות, ומפעילה זמזם וחיישן רטט להתראה מפני היתקלות באובייקט. בנוסף, המקל כולל גלגל בולם זעזועים להליכה קלה ופשוטה עם מקדם חיכוך גבוה היוצר אחיזה בקרקע בזמן הליכה.

יש לציין, כי המוצרים הקיימים כיום בשוק לא עונים על מירב הקשיים של אנשים לקויי ראייה, הם יקרים מאוד ואינם ממומנים על ידי המדינה. "הפתרונות הטכנולוגיים הקיימים בשוק מתבססים רק על טכנולוגיה אחת, לעומת זאת המקל שלנו מאחד מספר טכנולוגיות לכדי מוצר אחד, אמין, יעיל וזול משמעותית משאר המוצרים, כך שזו לא תהיה נחלתם של אנשים אמידים", אומרים הסטודנטים ומסבירים: "מה שעמד לנגד עינינו היה להקנות ביטחון ולחזק את העצמאות של לקויי הראייה ולאפשר להם להשתלב בחברה כשווה בין שווים. המקל מצויד בלחצן מצוקה למקרה חירום, לחיצה על לחצן המצוקה משמיעה צפצוף חזק שנקלט היטב בסביבה ומאפשר לעוברי אורח להבחין בעיוור ולמהר לסייע לו. במקרה של נפילה אף נשלחת מיידית הודעת sms לקרוב משפחה של העיוור, המוגדר מראש. בעזרת מצלמה חכמה וחיישני המרחק ניתן לקלוט אובייקטים בסביבה ולהבטיח הגעה בטוחה לידע הרצוי תוך הימנעות ממפגעים ומכשולים".

ד"ר גיא בן חמו, ראש המחלקה להנדסת מכונות ב- SCE קמפוס אשדוד: "אני משוכנע שמוצר חדשני שכזה יסייע רבות לעיוורים וללקויי ראייה וישפר משמעותית את איכות החיים שלהם. זהו מוצר חיוני בעל חשיבות חברתית עצומה. ההכשרה המולטי-דיסציפלינרית שאנו מקנים לסטודנטים שלנו במחלקה להנדסת מכונות ובכלל במכללה, נותנת להם יתרון משמעותי בתכנון ופיתוח מוצרים חדשניים לתועלת הציבור".

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*