טיפים להתמודדות עם לחץ בתקופת החגים

טיפים להתמודדות עם לחץ בתקופת החגים

החגים בפתח אך לא חייבים להיות במתח. מאת ד"ר סוזי קגן.

החגים בפתח כולם במתח. היהדות התברכה בחגי תשרי רבים אך לא כל כך התחשבה בלחץ ובמצוקה שגוררים עימם חגים אלו. בתקופת החגים החוויה המשפחתית, הזוגית ותחושת הבדידות של הרווקים מתעצמת ומביאה עמה קשיים רבים הדורשים התייחסות מוקדמת. האינטנסיביות המשפחתית בחגים משפיעה בצורה כזו או אחרת על כולם וכל אחד חווה את הקשיים באופן שונה. ד"ר סוזי קגן, יועצת פסיכולוגית בכירה, בעלת קליניקה לטיפול משפחתי וזוגי מעניקה מספר טיפים והמלצות לרווקים, לזוגות ולמשפחה כיצד ניתן לעבור את תקופת החגים בשלום, כי אומנם החגים בפתח אך לא חייבים להיות במתח.

משפחה לא בוחרים

תקופת החגים יוצרת עומס נפשי על בני הזוג שצריכים לדלג ממשפחה מורחבת אחת לשנייה. לא פעם מגיעים אליי לקליניקה זוגות שמריבות על רקע משפחתי מורחב הביאו אותם לגירושים. האינטנסיביות המשפחתית עלולה לעלות ריבים ישנים וכעסים של שנים אשר יכולים להביא עד לכדי פיצוץ. איך תוכלו להימנע מסיטואציות אלו ? צמצמו את המפגש עם המשפחה המורחבת אם היא גורמת לסבל לאחד מבני הזוג. הסבירו לבן או בת הזוג את הצורך שלכם בשקט ובמשפחתכם המצומצמת. אם בכל זאת הצד השני מבקש לבלות עם משפחתו המורחבת באופן המכביד עליכם בקשו שיפרגן לכם את הקצב המתאים לכם ואת ההפסקות בימים "עמוסי המשפחה". בכדי לצלוח את תקופת החגים נדרשת תמיכת בן הזוג, ההתחשבות שלו בכם תפחית את רמת החרדה לפעם הבאה.

אל תישארו לבד

החג אינו קשה רק לבני זוג או משפחה שצריכים להתמודד אחד עם השנייה, הילדים או המשפחה המורחבת אלא גם לאלו שלא מצאו את בני הזוג שלהם, הרווקים. תקופת החגים מגבירה אצלם את תחושת הבדידות, ובכך עולים רגשות דכדוך ואף דיכאון שעלולים אף במקרים קשים, להוביל למחשבות אובדניות. לרווקים ביניכם אני ממליצה לנסות להיות בחברת אנשים גם אם מתחשק לכם להיות לבד. מצאו את האנשים שקל ונוח לכם לשהות במחיצתם ואת אלו הרגישים למצבכם.

געגועים לשקט

הרבה מההורים מוצאים את עצמם מתוסכלים לנוכח השהות הממושכת עם הילדים, לה הם אינם רגילים במהלך השגרה. השהות עם הילדים, הצורך להעסיק אותם מדי יום וליצור בהם עניין עלול להתיש את ההורים ולהפוך את החג לקשה ומלא במתחים. כמו כן, השהייה הארוכה מעלה תכנים שבשגרה קל להימנע ולהתעלם מהם, ובמקום שתהיה זו תקופת רוגע ושמחה כולם חווים לחץ ומריבות. חשוב מאוד לזכור כי זו היא תקופת בעלת התחלה וסוף, התארגנו לתקופת החגים מבעוד מועד בדרכים שיפחיתו את סף המתח והלחץ ונסו לטפל בקשיים. החגים הם רק תסמין לבעיות ולתחושות הקשות, בבעיה האמתית צריך לטפל כדי להמשיך בחיים טובים יותר ושנה טובה יותר.

תכנון מראש

תכננו מראש כמה שיותר פעילויות לתקופת כל החגים. החליטו מתי תהיו עם המשפחה המורחבת ומתי תהיו לבדכם עם המשפחה המצומצמת או עם החברים. אם יש באפשרותכם תכננו טיולים בארץ או בחו"ל, צפו בסרטים בקולנוע, לכו לים בשעות המומלצות והעסיקו את עצמכם ואת ילדכם במגוון הפעילויות המוצעות בחגים. לתקופה זו רצוי להיכנס בתחושות חיוביות, נצלו את הזמן הפנוי לגיבוש המשפחה, לבילוי עם בן הזוג או עם חברים קרובים שמזמן לא ראיתם. גם אם קצת קשה עם המשפחה המורחבת או הילדים התרכזו במה שטוב והשתדלו להתעלם ממה שרע.

זמן מחווה לזוגיות

כמידי שנה אנו עסוקים בקניות בישולים לארח ולהתארח. להעסיק את הילדים ועוד המון פעולות הדורשות זמן ואנרגיה. נסו למצוא פיסת זמן שקטה לכם כבני זוג. קנו גם לבני הזוג שי לחג או ברכה כתובה עם משאלות להצלחתו ופרגון על דברים טובים בהם הצטיין בשנה שעברה. צאו לבית קפה או שבו בסלון ביתכם ללא הפרעות טלוויזיה וטלפון וסכמו את השנה הזוגית. החליטו מהן המטרות המשותפות לשנה הבאה וחשבו יחד על דרכים להשגתם. שיחות שכאלו נדירות בחיי היום יום ותחילת שנה היא זמן ראוי לבדיקה, שיחה והתארגנות.

קוראים המעוניינים להציע טיפים נוספים, מוזמנים להצטרף לעמוד הפייסבוק של ד"ר סוזי קגן הנמצא בלינק הבא: https://www.facebook.com/DrSuziKagan

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*