חצבת: כל מה שצריך לדעת

חצבת: כל מה שצריך לדעת

על רקע אחת ההתפרצויות החמורות של השנים האחרונות, כמה נתונים חשובים על המחלה ועל מניעתה

מלי קושא, אחות ראשית ומנהלת אגף סיעוד, מאוחדת

רוני פרבר, מנהל תחום בריאות הציבור והילד, מאוחדת

חצבת היא מחלה נגיפית מדבקת ביותר המתבטאת בדלקת גרון, דלקת עיניים, נזלת, שיעול, חום ופריחה בכל הגוף. היא מועברת מאדם לאדם על ידי פיזור הנגיף לסביבה בעת שיעול, עיטוש או מגע עם הפרשות מהאף וליחה – ואפשר להידבק בה גם בעת שהייה בחדר החולה, גם שעות אחרי שהחולה יצא מהחדר. כבר אמרנו: מדבקת מאוד. לאדם שאינו מחוסן הנחשף לחולה חצבת, יש סיכון גבוה מ-90% להידבק במחלה!

סימני מחלת החצבת

סימני המחלה יופיעו בדרך כלל בין 10 ל-14 ימים לאחר החשיפה לנגיף. זה מתחיל בחום גבוה, נזלת, שיעול, עיניים אדומות ורתיעה מאור; ביום הרביעי או החמישי מופיעה פריחה בצבע אדום כהה על העור. בדרך כלל, הפריחה מתחילה בצוואר ומתפשטת בהדרגה לעבר הפנים, הגוף והגפיים. הנגעים בעור נקודתיים ומרובים ונוטים להתלכד לפריחה המכסה שטחי גוף נרחבים. הפריחה מתחילה להחוויר ביום השלישי להופעתה, יחד עם שיפור כללי בהרגשה. במקרה של חשיפה לחולה חצבת והתפתחות תסמינים כגון חום או פריחה, יש להתקשר לרופא המטפל כדי שהמרפאה תהיה ערוכה לקבל, ללא חשיפה של מטופלים אחרים לנגיף. כמו כן, עם הגעה למיון, מלר"ד או טר"ם לאחר חשיפה לחולה חצבת, יש לעדכן בכך את הצוות, מיד עם ההגעה.

סיבוכים אפשריים של מחלת החצבת

חצבת עלולה לגרום לסיבוכים קשים בדרכי הנשימה ובמערכת העצבים. כשליש מהחולים יפתחו סיבוכים כגון דלקת האוזן התיכונה, שלשולים ודלקת קרנית העין. סיבוכים נדירים יותר הם דלקת ריאות ודלקת מוח. סיבוך מאוד נדיר שעלול להופיע גם עשר שנים לאחר הופעת החצבת הוא מחלה ניוונית של המוח הגורמת לפגיעה קשה ובלתי הפיכה במערכת העצבים המרכזית, הכוללת הידרדרות שכלית ופרכוסים.

הסיכון לסיבוכים גבוה יותר בילדים מתחת לגיל חמש, אצל מבוגרים מעל גיל 20 ובחולים עם דיכוי מערכת החיסון. אחד מכל 1,000 ילדים חולים עלול למות ממחלת החצבת. הדרך הטובה והבטוחה ביותר למנוע חצבת וסיבוכיה היא על ידי קבלת חיסון נגד המחלה. כמו תמיד כשמדובר בחיסונים, יש להתחסנות גם חשיבות פרטית – וגם קולקטיבית. ירידה באחוז המתחסנים באוכלוסייה עלולה להוביל להתפרצויות של המחלה. זו הסיבה העיקרית להתפרצויות האחרונות במדינות אירופה ובמקומות אחרים בעולם.

החיסון נגד חצבת

החיסון נגד מחלת החצבת מורכב מנגיף חי מוחלש הניתן בזריקה מתחת לעור. החיסון הניתן כתרכיב משולב כנגד ארבע מחלות: חצבת (Measles), חזרת (Mumps), אדמת (Rubella) ואבעבועות רוח (Varicella) או כתרכיב משולב נגד חצבת, חזרת ואדמת. אי אפשר להתחסן בישראל כנגד נגיף החצבת בלבד. יעילות החיסון במניעת חצבת היא גבוהה מאד (כ-97% לאחר קבלת שתי מנות). אצל מעט האנשים שחוסנו בשתי מנות חיסון ושיחלו בכל זאת במחלה, המחלה צפויה להיות קלה יותר.

מי צריך להתחסן?

ילדים בשני מועדים: בגיל שנה ובכיתה א' (חיסון חצבת ניתן במסגרת חיסוני השגרה MMR /MMRV בגיל שנה בטיפות חלב. המנה השניה, הניתנת בכיתה א', מסופקת בבית הספר תחת שירות לתלמיד או באחת מלשכות הבריאות). מי שנולדו בישראל בין השנים 1957 עד 1977: נחשבים למי שאינם מחוסנים או לבעלי חיסון חלקי כנגד המחלה, למרות שחלקם הגדול מחוסן באופן טבעי (באותן שנים ניתן חיסון בעולם, אולם לא בישראל). מי שנולדו בישראל החל משנת 1978 ואילך: נחשבים מחוסנים ואמורים היו לקבל שתי מנות ברווח זמן של ארבעה שבועות לפחות בין המנות.

נוסעים לחו"ל? – שימו לב:

מבוגרים שלא חלו בחצבת ולא קיבלו שתי מנות חיסון נגד חצבת: משרד הבריאות ממליץ להשלים את החיסון. ההמלצה לא חלה על ילידי 1956 ומבוגרים יותר.

ילדים בני שנה עד כיתה א': מומלץ לקבל שתי מנות חיסון בהפרש של ארבעה שבועות לפחות בין המנות. המנה השנייה תחשב כתקפה גם אם ניתנה לפני גיל שש, בתנאי ששתי המנות ניתנו במרווח זמן של ארבעה שבועות או יותר מגיל שנה.

תינוקות בני ששה עד 11 חודשים: מומלץ לקבל מנה אחת של חיסון נגד חצבת. מנה זו לא תיספר בשגרת חיסוני הילד ויש לחזור על החיסון לאחר גיל שנה.

גם אם אתם יכולים להתחסן רק מספר ימים לפני הנסיעה – עשו זאת. אמנם חסינות נגד המחלה מתפתחת כעבור שבועיים מיום החיסון, אך קבלת החיסון מהווה ההגנה הטובה ביותר. מנה אחת מקנה חסינות של 95%.

תופעות לוואי אפשריות של החיסון

בקרב חלק קטן ממקבלי החיסון יתכנו תופעות לוואי שהן בדרך כלל קלות, אינן מסוכנות וחולפות; ביניהן אודם ונפיחות באזור ההזרקה, פריחה וחום.

מי נחשב מחוסן נגד חצבת?

מי שנולדו בישראל לפני שנת 1957, נחשבים מחוסנים באופן טבעי ולכן אינם צריכים לקבל חיסון.

מי שיש בידו תיעוד על קבלת שתי מנות של החיסון, ברווח זמן של ארבעה שבועות לפחות בין המנות, שניתנו אחרי גיל שנה; מי שיש בידו תיעוד רפואי על מחלה בעבר, אשר אובחנה אבחון קליני ומעבדתי.

למי מומלץ לא לקבל חיסון נגד חצבת?

  • – כאשר ישנה מחלת חום חדה.
  • – כאשר הופיעה תגובה חמורה לאחר מנת חיסון קודמת.
  • – כאשר ידוע על רגישות לאחד ממרכיבי התרכיב (למשל neomycin).
  • – לאנשים עם דיכוי חיסוני חמור.
  • – לנשים בהריון.
  • – לאנשים עם אי סבילות תורשתית לפרוקטוז.
  • – לנשים המקבלות תרכיב חיסון מסוג חצבת – חזרת – אדמת – אבעבועות רוח, מומלץ שלא להיכנס להיריון במשך חודש לאחר קבלת החיסון.

איפה מתחסנים?

תינוקות בגיל ששה עד 11 חודשים יקבלו חיסון בתרכיב MMR בתשלום במרפאות החיסונים של לשכות הבריאות. ילדים בגיל 12 חודשים ועד חמש שנים, שכבר קיבלו מנה אחת בגיל שנה, יקבלו את המנה השנייה ללא תשלום בתחנת טיפת חלב. ילדים בכיתות א' עד ט שטרם חוסנו בשתי מנות, יכולים להשלים את החיסון במסגרת שירותי הבריאות לתלמיד, ללא תשלום. בני נוער בכיתות י' עד י"ב שטרם חוסנו בשתי מנות, יכולים להשלים את החיסון במרפאות החיסונים של לשכות הבריאות, ללא תשלום. בני 18 שנה ומעלה, יוכלו לקבל חיסון בתשלום במרפאות המטיילים. קבלת החיסון היא בתיאום מראש בלבד. היו בריאים

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*