התקדמות הטכנולוגיה ועזרה בשיקול הדעת של הנהג

התקדמות הטכנולוגיה ועזרה בשיקול הדעת של הנהג

טכנולוגיות חדשניות שוטפות את ענף הרכב וכיום יש רכבים חדשים רבים, ביניהם דגמים של מכוניות יוקרה וספורט, המצוידים בטכנולוגיות מתקדמות ההופכות את הנהיגה לחוויה נעימה, בטוחה ונוחה יותר. טכנולוגיות רבות מיועדות לשמור על חיי הנהג והנוסעים ברכב ובמקרים מסוימים הן מצילות חיים. אם בעבר הלא רחוק טכנולוגיות בטיחות בעולם הרכב סייעו לנהג בבלימות חירום, באחיזה טובה יותר של הרכב ובשליטה טובה יותר בהגה, כיום יש מערכות טכנולוגיות חדשניות המתערבות באופן ישיר או עקיף בשיקול דעתו של הנהג.

אחד הגורמים העיקריים לתאונות דרכים הוא הגורם האנושי. תאונות רבות נגרמות כתוצאה מחוסר תשומת לב למפגעים בכביש ולמתרחש בדרך, ועקב חוסר ניסיון ותגובה אטית (כשל בתפקוד הפיזי המוטורי) או בגלל כשל בתפקוד הקוגניטיבי. בדיוק לשם כך, מומחים מפתחים טכנולוגיות חדשניות ומתקדמות שמטרתן לעזור לנהג, למנוע ממנו להיכנס למצבים העלולים להוביל לתאונת דרכים ולהתריע בפניו על מפגעים או בעיה אחרת בגלל שדעתו הוסחה מהנעשה בכביש.

מערכות טכנולוגיות המסייעות בשיקול דעתו של הנהג

מחקרים רבים נערכים במשך השנים בנושא הסחת דעת בזמן נהיגה וחשיבות הגורם האנושי בהתרחשותן של תאונות דרכים. המחקרים שנעשו בשנים האחרונות מוכיחים כי הגורם האנושי מהווה את המרכיב העיקרי, כ-70%, להתרחשותן של תאונות דרכים. ממצאי המחקרים מגלים כי הבעיה העיקרית היא הסחת הדעת בזמן נהיגה כיוון שבני אדם מסוגלים לעסוק שכלית ומוטורית בפעולות נוספות במהלך הנהיגה, ועל פי הסטטיסטיקה כ-11% מהתאונות הקשות והקטלניות נגרמות בגלל הסחת דעת של הנהג.

לכן, גורמי האכיפה, הרשויות, יצרני הרכב וחברות המתמחות בפיתוח טכנולוגיות ומערכות בטיחות לרכבים, מתמקדים בפיתוח מערכות מתקדמות המסייעות לנהג לקבל החלטות שקולות וענייניות בהתאם לנעשה בכביש ובהתאמה לרמת הסיכון. יחד עם זאת, כיום יש חברות טכנולוגיות המפתחות מערכות מתקדמות יותר המסוגלות להתערב בנהיגה ולשלוט במכלולי הרכב השונים, תוך נטרול שיקול דעתו של הנהג ויכולתו לבצע פעולות.

מערכות טכנולוגיות לעזרה בשיקול הדעת של הנהג

בתחום המערכות הטכנולוגיות בענף הרכב יש חלוקה לשני סוגי מערכות:

  • מערכות טכנולוגיות המתערבות רק לאחר שהנהג נקט בפעולה מסוימת, לדוגמה מערכת ABS למניעת נעילת גלגלי הרכב נכנסת לפעולה ומבצעת את עבודתה רק לאחר שהנהג לחץ על דוושת הבלמים. גם מערכת בקרת יציבות אלקטרונית נכנסת לפעולה בהתאם לפעולת הנהג, בעיקר במצבים של היגוי יתר או תת היגוי.
  • כיום, ברכבים חדשים מותקנות מערכות המתערבות בעצמן כאשר הנהג לא מגיב לנעשה בכביש, נרדם או מאחר לבצע פעולה מסוימת הנדרשת כדי להימנע מתאונה. כך לדוגמה יש מערכת סטייה מנתיב המזהה מצבים של הסחת דעת או הירדמות של הנהג, המערכת נכנסת לפעולה אוטומטית, משיבה את תשומת לבו של הנהג ומסוגלת גם להתערב ולהחזיר את הרכב לנתיב.

כיום, המדינה החליטה לחייב התקנת מערכת מניעת תאונות דרכים ברכבים החדשים העולים על הכביש, וכדי למנוע תאונות ולשפר את המצב הקיים, הוחלט להעניק הטבה לכל בעלי הרכבים המתקינים את המערכת החשובה ומצילת החיים, בכפוף לתנאים שנקבעו על ידי משרד התחבורה.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*