התנדבות – באחריות מי?

התנדבות – באחריות מי?

לכנס בר אילן שעסק בשאלת ההתנדבות, הוזמנו מנהלי יחידות וארגוני מתנדבים, כמו גם אנשי מקצוע שעוסקים בתחום הקהילה והסוציולוגיה. בשולחן הפאנל ישבה נציגת אשדוד גב' חנה בן איון – מנהלת היחידה להתנדבות – וסיפרה כיצד הוכפלה ושולשה אוכלוסיית המתנדבים באשדוד. היה מרתק.

כנס בר אילן אירח בקמפוס האוניברסיטה את מיטב אנשי המקצוע והתקשורת העוסקים בשאלת ההתנדבות ובעולמם של המתנדבים – מהי התנדבות, מה מניע את המתנדבים לפעול, על מי מוטלת האחריות לנהל את מערך ההתנדבות, מהי התנדבות בשעת חירום ובכלל האם אפשר לקיים קהילה ללא מתנדבים?

בכנס נטלו חלק מנהלי ארגונים מתנדבים, נציגי רשויות מקומיות ומנהלי יחידות התנדבות, עו"סים ונציגי משרד הרווחה, אנשי ציבור ואנשי אקדמיה וציבור מתנדבים, אשר באו לשמוע ולהשמיע דברים בנושא ההתנדבות. כך הוצגו ממצאי מחקר על התנדבות ומתנדבים בשעת חירום ("צוק איתן"), נישאו דברי ברכה והרצאות על ערך ההתנדבות ומשמעותו לחברה והתקיימו מושבים מקבילים שעסקו בשאלה על מי מוטלת האחריות לניהול מערך ההתנדבות, ההבדלים בין חוכמת האקדמיה לחוכמת הרחוב בתחום ההתנדבות, מה בין פילנתרופיה להתנדבות והאם אפשר לראות בהתנדבות מחולל שינוי בחברה (שינוי חברתי-כלכלי-לאומי…)

גב' חנה בן איון, מנהלת היחידה להתנדבות במינהל לשירותים חברתיים בעיריית אשדוד,  אשר ייצגה את אשדוד באחד הפאנלים, סיפרה כיצד הוכפלה ושולשה ההתנדבות באשדוד. היא דיברה על מהפכה של ממש אשר הובילה לכך שאשדוד הוכרזה כעיר ההתנדבות של ישראל. היא הקריאה את חזונו של ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי "מערך התנדבות איתן הנותן מענה בשגרה ובחרום למגוון האתגרים בעיר, הפועל בשיטתיות לטיפוח המתנדבים וארגוני ההתנדבות ומטמיע את ערך ההתנדבות, כמחויבות חברתית ואזרחית בקרב תושבי העיר". בתוך כך הודגשה המחויבות של העירייה לנושא ההתנדבות בכך שהיא עצמה "חרטה על דיגלה את קידום רוח ההתנדבות ופיתוח ההון האנושי בעיר, בשיתופם של התושבים המגיעים בכל שכבות החברה, הגילאים, הוותק, המגדר, העולים, מגוון המקצועות ועוד בעשייה ומעורבות חברתית בחיי העיר".

בן איון הדגישה כי ללא מחויבות ראש העיר קשה היה לקדם נושא כל כך מורכב הדורש עבודה אינטנסיבית ומתמידה כיוון ש"אנו עוסקים בתהליכים של שינוי בהתנהגות, שינוי בתפישה, שינוי בנורמות של 'מגיע לי' וש'המדינה תדאג לי', שינוי בדר יום אישי ועירוני" אמרה והציגה את כל התהליך היישומי כיצד מתרגמים חזון למציאות.

לשאלה כיצד הופכים חזון למציאות. השיבה בכך שכבר במדדי מנכ"ל הוגדרו שלושה יעדים: כמות המתנדבים, הכשרה ושיבוץ מתנדבים לחירום והתאמת מתנדבים לתחומי התנדבות. "להשגת יעדים אלה בנינו תוכנית עבודה, קבענו לוח זמנים ויצרנו מנגנון של גיוס, הכשרה ושיבוץ מתנדבים" היא אומרת ומציינת כי "הושם דגש מיוחד על שימור ותחזוק המתנדבים והארגונים, בתגמול, בקיום מגוון פעילויות ואירועי הוקרה והצדעה, בהכשרות והתמקצעות, בעידוד וברתימת עוד ועוד ארגונים, מתנדבים ותושבים נוספים להצטרף למערך המתנדבים המפואר בעיר ולהיות חלק מההצלחה".

אם מדברים על הצלחה אז הנתונים באשדוד מלמדים על עשרות אלפים מתנדבים, כ-180 ארגוני מתנדבים, מאות תחומי התנדבות ואלפי מטלות ומשימות שהמתנדבים מקיימים בכל עת ומוסיפים לחוסנה ולעוצמתה של קהילה. זה גם מה שזיכה את אשדוד בתואר "עיר ההתנדבות של ישראל" וקבלת פרס "אות קהילה מתנדבת" לשנת 2013.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*