המודל המנצח לטיפול בזירת אירוע בחירום

המודל המנצח לטיפול בזירת אירוע בחירום

הפקה מטורפת של עיריית אשדוד המחישה הלכה למעשה כיצד תיראה זירת חירום בשעת אמת ומה הפעולות הנדרשות על מנת להעניק סיוע מידי, מהיר ויעיל, לציבור האוכלוסייה. במשך 50 דקות ישבו הצופים מרותקים לכיסאותיהם ועקבו בנשימה עצורה אחר תצוגת תכלית מקורית וייחודית למודל שפיתחה עיריית אשדוד. ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי התייחס להצגת התכלית המרתקת ולמודל האשדודי. "אנחנו היום הרבה יותר מוכנים וממשיכים להשתכלל בכל עת" אמר והודה לכל מי שנטל חלק בהפקה המדהימה.

בזמן אמת ישנם יותר מדי כוחות סיוע והצלה שנכנסים לזירת החירום על מנת להעניק סיוע לאוכלוסיות ולנזקים בזירה. במצב כזה ישנו חשש לריבוי כוחות בזירה נתונה, חוסר תיאום בין הכוחות, בזבוז זמן ומשאבים ופגיעה ביעילות התפקודית. המודל שפיתחה עיריית אשדוד, לאור לקחים מארבעה סבבים של ירי טילים על העיר, מבקש לעשות סדר בזירת החירום, להגדיר ולתאם את המשימות בין הגופים ולנצל באופן מיטבי את התפקוד של כל גופי החירום.

"הרעיון העומד בבסיס המודל מביא לידי ביטוי את ההבנה כי בעת חירום הרשות צריכה להיות בעלת יכולת תפקודית עצמאית מלאה ובלתי תלויה בגורמי צבא וביטחון" אומרים בעיריית אשדוד ועל מנת להמחיש את יעילות המודל ומשמעויותיו התפקודיות, הם ערכו הבוקר הצגת תכלית עבור נציגי רח"ל, פקע"ר, השלטון המקומי וקב"טים מרשויות מקומיות, תוך שהם משתמשים באמצעים טכנולוגיים, סרטים ומשחק תיאטרלי על מנת לייצר תמונת מצב התואמת למציאות בעת חירום.

לא פחות מ-70 אנשים נטלו חלק במשחק התפקידים, בהתאם לתסריט וליין אפ מובנה שהוכן ותורגל מראש. בין השחקנים היו נציגי משטרה, מד"א, כב"ה ופקע"ר אותנטיים, מתנדבים פעילים במינהלות הרבעים, תלמידים במגמת משחק בתיאטרון ברמוזה, נציגי ציבור וצוות הפקה שדאג לתעד את כל ההצגה בצילומי סטילס וסרטי וידאו. על המכלול הזה נצחו ראש מינהל תפעול מר שלמה רוטנברג ומנהל אגף הביטחון מר אריה איטח. מפיק בפועל היה יעקב ביטון ובראש המטה המשימתי עמד מיקי בן עזרי, ולידו ראש מינהלת י"א-י"ב מר שלומי נהון וראש מינהלת תעשייה מר אפריים בנוב.

מפקד מחוז דרום בפקע"ר אל"מ יוסי כהן החמיא לאשדוד ואמר כי בערים גדולות, אין מנוס אלא לאמץ את המודל האשדודי של המטה המשימתי הפועל באמצעות מינהלות הרובע. מנכ"ל העירייה מר אילן בן עדי הציג את המודל כתוצאה של חשיבה אזרחית שנועדה להבטיח את החוסן הקהילתי תוך מתן מענה אופטימלי עד לפרטים הכי קטנים. ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי עמד על החשיבות הגדולה שיש לתפקוד העצמאי של הרשות והיכולת שלנו לתאם בין כל המרכיבים תוך שאנו מפיקים מהם את מירב ומיטב התועלת. לסרי התייחס למודל המטה המשימתי באמצעות המינהלות ואמר שמודל זה לוקח אותנו למקום חדש שבו המינהלת לא מגיבה אלא יוזמת ונותנת מענה מיידי לאוכלוסייה בשטח. המודל מבטיח חוסן ומשרה ביטחון על התושבים והוא שמעניק לממשלה ולכוחות הביטחון את השקט הנדרש על מנת להשיג הכרעה.

פיתוח המודל והרעיון להציגו בצורת הצגת תכלית פומבית היתה של רוטנברג ואיטח ובגיבוי מנכ"ל העירייה ובמשך 50 דקות של משחק מלוטש ומפתיע באיכותו, יכלו הצופים לחוש כיצד מתנהלת זירת חירום במציאות ומה המענים המידיים שהמטה המשימתי מעניק לסיטואציית החירום, בהתאם לחמשת השלבים שמציג המודל – מוכנות, מיידי, ראשוני, משלים ושיקום.

הצגת התכלית שהתקיימה באולם הספורט של בית ספר שילה ברובע ו', הוצגה כאמור בפני קהל נציגים ממסגרות וגופים שונים והיתה ראשונה מסוגה בארץ בה מוצג מודל פעילות באמצעים תיאטרליים. המודל עצמו הינו מודל מקורי למענה אזרחי של מטה משימתי רובעי קדמי, המאגד ומתכלל את כל גורמי הסיוע וההצלה בזירת אירוע.

 

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*