ההשלכות של עליית הריבית במשק על המשכנתא שלכם

ההשלכות של עליית הריבית במשק על המשכנתא שלכם

לראשונה מזה שבע וחצי שנים בנק ישראל מעלה את הריבית במשק. מה המשמעות של העלאת הריבית על החזרי המשכנתא?

רונה בר

בנק ישראל הודיע על העלאת הריבית במשק, מדובר בהעלאה נוספת בסדרת העלאות בתקופה האחרונה. אם אתם מחויבים בהחזר תשלומי משכנתא, כנראה גם אתם מודאגים ממה יהיו ההשלכות של עליית הריבית על המשכנתא שלקחתם? אך מעבר למשכנתא שלכם – מה יהיו ההשלכות לכלל המשק? משכנתא היא למעשה אוסף הלוואות, כאשר כל הלוואה מושפעת באופן שונה מעליית הריבית. הרכב ההלוואות המרכיב את המשכנתא נקרא תמהיל משכנתא, והוא יכול להשתנות בין כל הלוואה והלוואה. החזר המשכנתא נגזר מתשלומי החזר כלל ההלוואות ותשלומים נוספים נלווים, כגון ביטוח משכנתא. התשלומים הנלווים אינם מושפעים כלל מעליית המשכנתא.

מה לא יושפע מהעלאת הריבית?

שינוי ריביות המשכנתא לא עתיד להשפיע על התשלומים הנלווים למשכנתא, שגם הם מסתכמים לאורך השנים בסכום לא מבוטל כלל. למשל, ביטוח משכנתא מומלץ עדיין לקחת שלא דרך הבנק, אלא ישירות מול חברת הביטוח ולאחר ביצוע סקר שוק מקיף. ביטוח המשכנתא מורכב מרכיב של ביטוח חיים ורכיב של ביטוח מבנה. חברות ביטוח שונות מציעות הטבות שונות מעבר לחוזה הסטנדרטי המוגדר על פי חוק – הטבות שבעלי המשכנתאות לא יזכו אליהן אם יבחרו בביטוח דרך הבנק. אולם מה לגבי יתר ההחזר?

בחזרה לבסיס: מה היא ריבית בנק ישראל ואיך היא משפיעה על המשכנתא שלנו?

כאשר ניתנת הלוואה, ההחזר מורכב מהקרן – הסכום שניתן, ההצמדה והריבית. הצמדה היא דרך לשמור על ערך הכסף, הריבית היא הרווח של הבנק ממתן ההלוואה. כאשר אדם פרטי נוטל הלוואה מבנק, הבנק זקוק לכסף במזומן על מנת לתת את ההלוואה. את הכסף שהבנק נותן כהלוואה הוא לווה בעצמו מבנק ישראל.

מידי חודש מחליט נגיד בנק ישראל מה תהיה הריבית של בנק ישראל. ריבית זו למעשה קובעת מה יהיה הרווח של בנק ישראל ממתן הלוואות לבנקים אחרים, למשל בנקים למשכנתאות. בארץ נהוג לקבוע גם ריבית פריים. ריבית פריים היא למעשה ריבית בנק ישראל בתוספת קבועה של 1.5%. זו הריבית שהבנקים בישראל מציעים כבסיס למתן הלוואות לאנשים פרטיים וגופים.

משכנתא היא הלוואה שגם בה יכול להיות חלק שמושפע מהריבית שהבנק קובע. כיוון שהריבית שהבנק מציע מחושבת ביחס לריבית הפריים ולמעשה לריבית בנק ישראל, שינויים בריבית בנק ישראל משפיעים גם על הריביות הניתנות במסגרת הלוואות המשכנתא.

איך כל מסלול במשכנתא קיימת מושפע מעליית הריבית?

כאשר מסתכלים על הריבית, יש שלושה סוגי מסלולים המושפעים כל אחד באופן שונה מעליית הריבית במשק. הסוג הראשון הוא משכנתא בריבית משתנה. כאשר בנק ישראל משנה את הריבית, גם ריבית הפריים משתנה ובעקבותיה גם הריבית וההחזר החודשי של המשכנתא. השינוי הזה נכנס לתוקף באופן מידי ומחושב אחת לחודש. למרות העלייה בריבית, הריבית עדיין נמוכה יחסית והעלייה היא מתונה. מסלולים מסוג זה מהווים כיום כשליש מהלוואות המשכנתא במשק וההשפעה תתבטא בכמה עשרות שקלים בהחזר המשכנתא מדי חודש.

המסלול השני גם הוא צמוד למשכנתא אך מתעדכן בתחנות מוגדרות מראש. התחנות יכולות להיות מוגדרות לשנה שנתיים ומרביתן מוגדרות לחמש שנים. מסלול זו לא יושפע באופן מידי מעליית ריבית המשכנתא, אך כאשר יגיע מועד התחנה הריבית תתעדכן בהתאם לריבית שתהיה נהוגה אז במשק. במידה ויחולו עליות נוספות – בסופו של דבר גם החלק בהחזר המושפע ממסלול זה יעלה.

סוג המסלול השלישי הוא משכנתא צמודת מדד בריבית קבועה. מסלול זה אינו מושפע כלל מעליית הריבית במשק.

מה לגבי לקיחת משכנתאות חדשות?

עליית הריבית משפיעה לא רק על ריבית המשכנתאות אלא על כלל ההלוואות הנלקחות בשוק. שוק האג"ח גם הוא עתיד להיות מושפע מעליית הריבית כל שאמצעי גיוס ההון של הבנקים מתייקרים ובעקבותיהם גם הריביות שיגבו בכל מסלולי לקיחת המשכנתא. מסלול בריבית קבועה, לדוגמה, אינו משופע מעליות בריבית בנק ישראל, אך הלוואות משכנתא חדשות שיינתנו, ייתכן ויהיו בריבית קבועה גבוהה יותר מהקיימת.

כיום, ריבית הפריים עדיין נמוכה יחסית כך שעדין כדאי לשקול ביצוע מחזור משכנתאות: שינוי תמהיל המשכנתא על ידי החזרת המשכנתא הקיימת ולקיחת חדשה בתמהיל אחר.

אם דפוס עליית ריבית בנק ישראל ימשיך, המשכנתאות יתייקרו ועלולות להרתיע לווים עתידיים, דבר שעלול להוביל לירידה בביקוש לדירות חדשות ואולי אף להוזלת מחירים בתחום הדיור. הנפגעים המיידים העיקריים הם זוגות צעירים שלקחו משכנתאות במסגרת תוכניות מחיר למשתכן. למרות העלייה, יכולת ההחזר כנראה לא תפגע ברב הזוגות עקב ההגבלות על שוק המשכנתאות שהטיל בנק ישראל ודאג מראש למרווח בטחון מסוים עבור בעלי המשכנתאות גם במצב שוק בו הריבית עולה.

תמונה: Shutterstock

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*