דורטו קרקס הזהב מאשדוד

דורטו קרקס הזהב מאשדוד

הקרקס היום הוא ללא ספק חוויה לכל המשפחה, זה כבר ידוע, ברחבי העולם תחום הקרקס פונה לכולם ולא רק לילדים אולם בישראל 2019, עדיין אין הכרה גלובלית לתחום ואת זה לקח על עצמו סלבה נוסינסקי מנהל קרקס 'דורטו' כאתגר חיים, במטרה לשנות תפיסה חברתית ותרבותית ותאמינו או לא, הבשורה יוצאת מהעיר אשדוד והיא כולה זהב כפירוש שם הקרקס מאיטלקית

במשחק אסוציאציות מהיר מול כל אדם שצפה במופע קרקס, התגובה הראשונה למילה 'קרקס' היא "וואו" – אם בעבר התפיסה לגבי מופעי קרקס כללה בתוכה ליצן עם אף אדום שעושה כמה פעלולים קלילים אולם היום כבר ניתן להביט מהופנטים אל עבר רקדנית שנקשרת על פיסת בד, תרגילי אקרובטיקה מסוכנים ומנה גדושה של אמנים אתלטיים במיוחד לצד מופעי ליצנות משעשעים שמזכירים להורים את הילדות. ככל שהמופע מתקדם כך כל אקרובט מרגש קצת יותר מקודמו ומופע שאורך במשך כשעתיים מביא עימו אינספור רגעי שיא שמרגשים כל צופה.

אמני הקרקס הכי טובים בארץ התחילו את דרכם המקצועית בעיר אשדוד. סלבה נוסינסקי (39) כיום המנהל האמנותי, מאמן ומפיק בקרקס 'דורטו', התחיל את דרכו בתחום בגיל 10, בשנת 91' עם המורה יוסי צ'ריפינסקי – אחד הראשונים שפתח קרקס באשדוד, המון ידועים בתחום בארץ ובעולם התחילו אצלו. כיום סלבה משמש כשופט או אורח כבוד במרבית הפסטיבלים הגדולים בעולם, מהבודדים בישראל עם כזה מעמד.

בעשור האחרון קרקס 'דורטו' מאשדוד הוא הקרקס הישראלי היחיד שהתקבל לאיגוד הקרקסים האירופאי והעולמי. משנת 2012 ועד היום השתתף הקרקס ב-22 פרויקטים והפקות קרקס שמרביתן אף הפיק הקרקס עצמאית, חבריו קטפו משנת 2014 ועד היום 19 זכיות בפסטיבלים ותחרויות בארץ ובעולם, בין הנחשקות והמובילות בענף כגון סנט פטרסבורג, קרקס בינלאומי בקייב, פסטיבל בינלאומי בסוצ'י, קרקס אודסה, פסטיבל מונטה קרלו במונקו בו אפילו הופיעו בפני נסיכת מונקו – סטפניה, שם זכו אגב במקום השלישי מבין 40 משתתפים ברחבי העולם- הישג מכובד מאוד… ועוד רבים וטובים.

'דורטו' צבר במרוץ השנים קשרים מכל הקרקסים ובתי הספר העולמיים וקשרים אישיים עם דמויות תרבות וקרקס בולטות ממדינות שונות כמו בנו של האמן העולמי צ'רלי צ'פלין, מנהל האמנותי של המולן רוז' מצרפת, מנהל הקאסטינג של קרקס סירק דה סוליי, העוזרת האישית של הנסיכה ממונקו… ועדיין יש לחברי הקרקס ציפייה למפגש עם שרת התרבות מירי רגב.

רק באשדוד קיימו חברי הקרקס כ- 100 מופעים מידי שנה בעשור האחרון וכל זאת בניהול והדרכה מוקפדת של סלבה המשמש כמנהל האמנותי שחי ונושם את תחום הקרקס משנת 91' ומוביל מעל ל-100 תלמידים באימונים מידי יום בשבוע ואם לרגע חשבתם שהתלמידים יוצאי חבר העמים אז לא, כולם ישראלים, 100% ישראלים.

בכל שנה יוצרים מנהלי וחברי הקרקס בין 3-4 הפקות מקור בשנה ומופיעים איתן ברחבי הארץ. לצורך כך הם עובדים בצורה ישירה מול כוריאוגרף, במאי מחו"ל, מאפרת, מעצבות תלבושות, אנשי סאונד והגברה ומהנדס בטיחות ואפילו בסמוך לאולם בו הם מתאמנים הם יצרו סדנת עבודה בה הם בונים ציוד ותפאורה במיוחד עבור הפקות אלו. קרקס דורטו הוא כבר מפעל של עשייה תרבותית ואמנותית ברמה בינלאומית.

כל אחד ואחת יכולים להגיע לבית הספר לקרקס שם משלבים בין קרקס קלאסי למודרני – כל ההפקות הן עם תוכן ומפיקים הצגה מלאה, שעתיים ללא מילים (פנטומימה ומשחק ולא, אין מופעים שמשלבים בעלי חיים), החל מגיל 4. בבית הספר, מלקטים לאורך השנים והאימונים את הטובים והמוכשרים ביותר ואלו הופכים לקבוצה הייצוגית שמופיעה ומייצגת את הקרקס ומקיימת חמישה אימונים בשבוע, כל אחד אורך כארבע שעות ולפעמים אף יותר. הם עובדים קשה כדי להגשים חלום: להופיע בקרקסים נחשבים בעולם.

תלמידים רבים מהקרקס מופיעים ברחבי הארץ והעולם ויכולים להשתכר למופע בין 100-200 אירו בחו"ל כסכום התחלתי ואפשר להגיע להרבה יותר או למשל במשך שבועיים עבודה בהפקות קיץ בישראל הם מרוויחים בין 6,000-7,000 ₪. דווקא כאן בישראל, תתפלאו, הרבה פעמים הקהל מגיע לדבר איתם מאחוריי הקלעים ופונה אליהם בשפה האנגלית ומתפלא לגלות שהם ישראלים ודוברי עברית. הם מופעים גם בהפקות קטנות וגדולות אליהן מזמינים אותם למקומות שונים בארץ ובעולם לדוגמה, בחול מועד פסח הקרוב יצאו לסבב הופעות בכל רחבי הארץ. יתרה מכך, תלמידי הקרקס מעבירים הרצאות לתלמידי בתי ספר ונותנים לתלמידים לחוות ולהתנסות על מנת להחדיר מודעות לקרקס.

לשאלה האם קרקס הוא ספורט או תרבות, סלבה עונה "זאת אמנות ההולכת יד ביד עם ספורט. קרקס מורכב מספורטאים אתלטיים, מתחום המחול, שחייה אמנותית, תאטרון ודרמה. הבסיס של כל אימון קרקס הוא אקרובטיקה וגמישות ולא משנה מה תחום ההתמחות שלהם, זה הבסיס לכל אימון ולכל ספורט".

 

קרדיט צילום: יח"צ קרקס דורטו

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*