דום נשימה בשינה – איך מתמודדים?

דום נשימה בשינה – איך מתמודדים?

תסמונת דום נשימה בשינה, הנקראת באנגלית Sleep Apnea, מהווה גורם סיכון לשבץ מוחי, ללחץ דם גבוה ולמעורבות בשכיחות גבוהה בתאונות דרכים. זו הפרעת שינה הבאה לידי ביטוי בהפסקות נשימה מרובות במהלך השינה, כתוצאה מחסימה במעבר האוויר בבסיס הלשון והחך הרך.

הפרעת השינה גורמת לעייפות במשך היום, לפגיעה משמעותית באיכות החיים, לנחירות עזות בלילה המהוות סבל רב לבני הזוג ולשאר בני המשפחה, לירידה בתפקוד ובכושר הריכוז ולתחלואה מוגברת. לכן, חשוב לעבור אבחון מקצועי על מנת להתאים את הטיפול הנכון והמתאים ביותר למטופל, יש מספר דרכים כדי להתמודד עם תסמונת דום נשימה בשינה, אחת השיטות היעילות ביותר היא באמצעות מכשיר סיפאפ (CPAP).

תסמיני דום נשימה בשינה

לתסמונת דום נשימה בשינה מספר סימפטומים, ביניהם נחירות בלילה, יקיצות מרובות ותכופות במהלך השינה, יובש בפה, עייפות בבוקר ובמהלך שעות היום. כדאי לדעת כי כ-5% מהאוכלוסייה סובלים מתסמונת דום נשימה בשינה, עם זאת ברוב המקרים בני הזוג הם אלה המגלים את הסימפטומים מאחר והם סובלים מהנחירות. יחד עם זאת, ראוי לציין כי לא בהכרח סובלים מכל הסימפטומים, לכן חשוב לעבור אבחון מקצועי ומדויק במעבדת שינה. כיום, ישנה אפשרות לעבור אבחון תסמונת דום נשימה בשינה גם בבית באמצעות חברה מקצועית המתמחה בנושא ומציעה מכשור רפואי מתקדם ויעיל להפרעות שינה ונשימה.

התמודדות עם תסמונת דום נשימה בשינה

כדי להציע למטופל המאובחן כסובל מתסמונת דום נשימה בשינה טיפול אפקטיבי ויעיל, יש לעבור אבחון מקצועי. בהתאם לממצאי בדיקת השינה והבדיקות הרפואיות השונות, מציעים דרכים יעילות להתמודדות עם הפרעת השינה הקשה.

כדאי לדעת כי למטופלים הסובלים מעודף משקל ומתסמונת דום נשימה בשינה מומלץ להפחית ממשקל גופם באמצעות דיאטה מאוזנת ושילוב פעילות גופנית, הטיפול יעיל ובמקרים מסוימים מוביל להיעלמות הפרעת השינה ללא צורך בטיפול כירורגי או אחר.

ברוב המקרים, הטיפול המקובל לסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה הוא באמצעות מכשיר סיפאפ. המכשיר הוכח במחקרים רבים כיעיל ביותר לשיפור איכות חייהם של הסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה. יש לעטות מסכת סיפאפ כל הלילה על מנת לאפשר לאוויר לעבור בקלות וללא הפרעה. עם זאת, ישנה תקופת הסתגלות לשימוש במכשיר ולשינה עם מסכה על הפנים. לכן, חשוב להתאים מסכה איכותית המותאמת באופן מושלם לפניו של המטופל.

עד להמצאת מכשיר הסיפאפ היה מקובל להציע ניתוח כירורגי לסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה, כיום נהוג לנתח רק מטופלים צעירים הסובלים קשות מהבעיה ולמי שאינו מצליח להסתגל לשימוש בלילה במכשיר הסיפאפ. כמו כן, יש התקן דנטלי ייעודי אותו יש להרכיב על השיניים בזמן השינה, ההתקן נועד לאפשר מעבר חופשי של האוויר. פתרון זה מומלץ רק למי שאינו מצליח לישון בלילה עם מסכת סיפאפ. לכן, ההתמודדות היעילה ביותר היא באמצעות מכשיר סיפאפ, אך כאמור יש להסתגל לשימוש במסכה.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*