ברוצלה קאניס – על מה ולמה???

ברוצלה קאניס – על מה ולמה???

בשבועות האחרונים נחשפו דיווחים באמצעי התקשורת על נגיעות של כלבים גזעיים ב״ברוצלה קאניס״. האם על בעלי הכלבים לדאוג? ומה המשמעות לבני אדם? המחלקה הווטרינרית מספקת את כל מה שצריך לדעת.

בישראל נתגלו עד כה גורים נגועים ב'ברוצלה קאניס' מהגזעים שיצו, פומרניאן, שיבה אינו, קינג צ׳ארלס קוואליר, בולדוג צרפתי, פודל, רועה בלגי ועוד. חלקם מבית גידול בצפון הארץ. להלן מידע רלוונטי שיעזור לבעלי הכלבים.

אודות חיידק ה'ברוצלה':

חיידק ה'ברוצלה' הינו חיידק תוך תאי, המועבר מבעלי חיים לבני אדם (זואונוטי) וגורם לתחלואה בבעלי חיים ובאדם. בארץ זנים של החיידק נפוצים בעיקר בבקר, בצאן ובחזירים, המהווים גם נשאים וגם את המאגר הטבעי של החיידק, כאשר רק לאחרונה (בשנת 2019) התגלה החיידק גם בכלבים שיובאו לארץ.

אוכלוסיית סיכון:

בכלבים – החיידק עלול לפגוע במערכת המין: ברחם, בערמונית ובשיליה (הפלות וירידה בפוריות, דלקות באשכים בזכרים), בלב, במערכת הלימפה, במפרקים ולעיתים גם באיברים נוספים כמו הכליות והכבד. בני אדם עלולים להידבק בחיידק, על אף שהם עמידים יחסית לזיהום מהחיידק. אנשים הסובלים מכשל חיסוני והבאים במגע עם נוזלי המלטה, זרמה נגועה או שתן נגוע (נדיר!), עלולים להידבק. הסימנים בבני אדם יכולים להיות חום מתמשך, כאבי שרירים  הזעות בלילה והרגשה לא טובה. כמו כן יתכן שלא יופיעו סימנים כלל.

כיצד נדבקים?

החיידק עובר לאדם במגע ישיר עם הפרשות של מערכת המין והשתן. לדוגמה: גורים בעת ההמלטה, נוזלי ההמלטה, שיליה, הפרשות לפני ולאחר ההמלטה, שתן (נדיר) ואפילו בחלב. מגע של החיידק בריריות (אף, פה, עיניים) או בפצעים פתוחים עלול לגרום לתחלואה באדם, כאשר בקרב הכלבים החיידק מועבר מאחד לשני בעיקר במגע מיני, באמצעות חלקיקי נוזל באוויר, במקומות צפופים (כלביות ובתי גידול). שרידות החיידק בסביבה נמוכה יחסית .

האם זה מסוכן?

שיעורי התמותה בקרב הכלבים החולים ב'ברוצלה קאניס' נמוכים, אולם לצערנו הרב 'ברוצלה קאניס' היא מחלה כרונית וכלב/ה עלול/ה להיות נשא/ית של החיידק למשך שנים רבות. שטיפה במים וסבון ושימוש בחומר חיטוי מבוסס אלכוהול או כלור, ישמידו בקלות את החיידק כך שהיגיינה היא המפתח לשמירה על הבריאות של בעלי החיים ושל בני האדם.

אז מה עושים?

  • קודם כל לא להיכנס לפאניקה! המחלה נדירה בבני אדם.
  • אם רכשתם גור גזעי במהלך השנה האחרונה, מומלץ לפנות לווטרינר המטפל ולהיוועץ בו לעניין בדיקת דם להמצאות נוגדנים לחיידק. כדאי לבדוק שבב לכלב ואת הפרטים המוזנים בו בטרם קנייתו.
  • במקרה של הפלות חוזרות ובעיות במערכת המין בכלבים– יש לבצע בדיקה להימצאות המחלה.
  • לשמור על היגיינה (שטיפת ידיים במים, סבון וחומר חיטוי) לאחר כל מגע עם הכלב ולפני האוכל בכלל, עד שתתקבלנה תוצאות בדיקות המעבדה.
  • להימנע ככל הניתן, ממגע עם כלב/ה נגוע/ה ובוודאי ממגע עם הפרשות מערכת המין והשתן.
  • חובה לעקר/לסרס כלבים שנדבקו כדי לצמצם את סיכויי התפשטות המחלה בקרב האוכלוסייה. כלב שנמצא חיובי למחלה יתחיל בטיפול אנטיביוטי. הכלב ייבדק אחת לשלושה חודשים, עד לקבלת שתי תוצאות שליליות עוקבות.

'ברוצלה' היא מחלה מחויבת דיווח בישראל, ולפיכך חובת הרופא הווטרינר המטפל לדווח על כל כלב חולה לשירות הווטרינרי הרשותי.

פרטים נוספים והתייעצות עם רופאי וצוות השירות הווטרינרי העירוני, ניתן ליצור קשר: 08-8634888  |  08-9238512  |  08-8634878

צילום: iStock

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*