"במבט לאחור" – תערוכה רטרוספקטיבית לצייר יעקוב בר-דב ז"ל

"במבט לאחור" – תערוכה רטרוספקטיבית לצייר יעקוב בר-דב ז"ל

רטרוספקטיבה ליצירותיו של  הצייר יעקוב בר-דב  ז"ל (1997- 1927) יעקוב בר-דב ז"ל (1997- 1927) מוצגת בבית אריה קלנג-בית האמנים של העיר.

"מבט לאחור" הינה תערוכה רטרוספקטיבית של האמן יעקוב בר-דב ז"ל, שהיה חבר באגודת אמני אשדוד. אמן שיצירתו נפרשת על פני כ- 45 שנה מאז למד בבית הספר לאמנויות ביאסי – רומניה, דרך עליה לארץ ישראל והתפתחותו כצייר לצד עבודתו בחברת חשמל באשדוד. יעקוב בר-דב ז"ל השתתף בתערוכות רבות. תערוכת יחיד בבית האמנים במשכנו הקודם, בתערוכת רישומים בנושא השואה במוזיאון ע"ש קורין ממן וכן במונארט באשדוד. אייר את ספר השירים של אשתו "הילד עם שיער ירוק" – ילד השואה.

אוצרת התערוכה מירי גריבאום אומרת, "עבודותיו משקפות מעגלי יצירה רחבים, העוסקים בשואה, בנופי ארץ ישראל ואנשיה, ציורי אבסטרקט מרהיבים ובעלי מסרים חדים ועד ציורי דיוקן מרשימים של אשתו האהובה לילה בר-דב". מירי מוסיפה כי פתיחת התערוכה נערכת בנוכחות לילה, רעייתו של יעקב בן דוב ז"ל וכי נוכח העובדה שבני הזוג, ניצולי השואה חסרי ילדים ובני משפחה נוכחותם של אמנים ותושבים מהעיר תרגש את הרעייה ותכבד את המעמד.

"ואני נשארתי חצי אדם, עם הזיכרונות אשר מלטפים אותי ומחזקים אותי זקופה וגאה, אושרי – שהכרתי אדם כזה! הכרתי בן-אדם!" מתוך שירה של לילה אשתו …ומה לכתוב עליו?!"

יעקוב בר-דב נולד ברומניה, בעיר יאסי, בירת מולדוביה ב- 21 במאי 1927. מגיל צעיר מאד, נער בן 14-15 התחיל להיות בפעילות מחתרתית בקבוצת "לפיד" של השומר-הצעיר. הוריו, שהיו ציונים תמכו בו ואף העמידו את ביתם לרשות פעילי התנועה. אביו נשלח לעבודת כפיה למשך שלוש שנים בזמן הכיבוש הגרמני. באותה תקופה המשיך בר-דב בפעילותו המחתרתית. בר-דב חלם לעלות לארץ ישראל. הרצון גבר אצלו לאחר התפרצויות אנטישמיות ששיאן היה ביוני 1941. בסוף 1943 גמלה בליבו ההחלטה לעלות לארץ. בר-דב על רכבת עליה היו ילדים ניצולי מחנה טרנסניסטריה, שקיבלו היתר מיוחד מאנטונסקו, שליט רומניה באותה עת, לעזוב את המדינה. בר-דב הציג עצמו בפני החיילים הרומנים והגרמנים שליוו את הרכבת כמדריך של הילדים וכדי לשכנעם לקח שני ילדים והושיבם על ברכיו. כך עשה את דרכו לבוקרסט קרוב לעשרים שעות נסיעה. בר-דב היה נחוש לעלות לארץ ישראל ואף שלח להוריו מכתב ובו בישר להם שבכוונתו לעלות לספינה "מפקורה". אבל פעילי השומר הצעיר, הורו לו לחזור ליאסי ולהמשיך את פעילותו המחתרתית והוא נאלץ לרדת מהספינה. ספינת "מפקורה", הייתה אחת משלוש ספינות מעפילים שקיבלו אישור ממנהיג רומניה דאז להפליג לארץ.

ה"מפקורה" הוטבעה על ידי טורפדו גרמני וחיילים גרמנים ירו בניצולים. רק חמישה הצליחו להינצל. כשנודע דבר האסון, היו הוריו של בר-דב משוכנעים שהוא בין הנספים כי המכתב השני ששלח ובו סיפר למשפחתו כי נאלץ לרדת מהאנייה, התמהמה בדרך. בר-דב ז"ל סיפר: "אחרי כחודש בו לא שמעו עלי דבר, היה כאילו נולדתי מחדש". בר-דב חזר ליאסי והמשיך את פעילותו הציונית ברחבי רומניה. עקב פעילותו היה מבוקש על ידי השלטונות. בשנת 1953 עלו השלטונות על עקבותיו, הוא נאסר, הועמד למשפט פומבי ונידון למאסר. הוא נשלח לבית הסוהר הידוע לשמצה "ז'ילבה" בבוקרשט. אחרי שנתיים קיבל חנינה.

בר דב נאלץ לחכות עוד חמש שנים עד שזכה לעלות לישראל. במהלכם למד ציור ומוזיקה בבית ספר לאמנויות בעיר יאסי .בשנת 1960 הגשים את חלומו ועלה ארצה עם אשתו, לילה בר דוב, ניצולת שואה. הם התיישבו באשדוד. בר דוב עבד בתחנת הכוח של חברת החשמל באשדוד בחדר הפיקוד ובזמנו החופשי התעסק באהבתו האמיתית – ציור!

התערוכה נפתחת בחסותם של ד"ר יחיאל לסרי– ראש העיר אשדוד, בוריס גיטרמן– סגן ראש העיר ויו"ר דירקטוריון החברה העירונית לתרבות ומרכזים קהילתיים ואורן טואיל– מנכ"ל החברה העירונית לתרבות ומרכזים קהילתיים.

פתיחה יום ה' 30.11.17  |  שעה 11:00 |  בית אריה קלנג, רח' יאיר 2  |  טל': 08-9221883

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*