איתור קרובי משפחה שנותק עמם הקשר בזמן השואה

איתור קרובי משפחה שנותק עמם הקשר בזמן השואה

יום הזיכרון לשואה ולגבורה: יחידה מיוחדת של מד"א מסייעת באיתור קרובים וגילוי פרטים אודות גורלם של קרובי משפחה שנותק עמם הקשר בזמן השואה.

לצד המשימות היומיומית של הצלת החיים, פועלת במד"א גם יחידה מיוחדת של איתור קרובים הפועלת ברחבי העולם * היחידה מטפלת בכל שנה מאות פניות, רובן של צאצאים לניצולי שואה והצליחה לאתר מסמכים ולחבר בין מאות קרובי משפחה במהלך השנים

מד"א מוכר לכולם כארגון ההצלה הלאומי של מדינת ישראל וכצלב האדום הישראלי, אולם לצד משימות הצלת החיים הרבות שעומדות בפני הארגון וכחלק מהפעילות ההומניטרית, מפעיל מד"א גם יחידה מיוחדת לאיתור קרובים האחראית על מספר רב של איחודי-משפחות מרגשים של ניצולי שואה ובני משפחתם עם קרוביהם בישראל וברחבי העולם.

היחידה המהווה חלק מהפעילות ההומניטרית של מד"א קיימת כבר מסוף שנות ה-40 ובשנים האחרונות עברה שדרוג משמעותי בעקבות הצטרפות מד"א לצלב האדום, אשר בא לידי ביטוי בגיוס והכשרה של מתנדבים לעיסוק בתחום ופיתוח טכנולוגיות המסייעות לפונים ולצוות.

מאז שדרוגה בשנת 2008, התקבלו וטופלו ביחידה 3,376 בקשות לעזרה באיתור קרובים ובקבלת מידע. ברוב המקרים נמצאו קרובי משפחה מדרגה כלשהי או מסמכים המעידים על גורל בני המשפחה ובשישה מהמקרים אוחדו זוגות של אחים ואחיות, אשר חלקם כלל לא ידעו האחד על השני.

אחד האיתורים המוצלחים של היחידה התרחש ממש לאחרונה כשהיחידה איתרה שני אחים למחצה בעלי אב משותף שלא ידעו כלל האחד על קיומו של השני לאחר שהופרדו במהלך השואה.

הפעילות של היחידה כוללת: שיתוף פעולה הדוק עם הצלב האדום הבינלאומי וגורמים אחרים הפועלים בתחום, עבודה שוטפת מול משרד הפנים וארכיון מוזיאון "יד ושם" וקידום שיתופי פעולה עם עובדים סוציאליים בעלי אופי בינלאומי באיתור הקרובים.

השירות של מד"א פתוח לכל אדם המבקש לאתר קרוב שנעדר וניתן לפנות ליחידה טלפונית או באמצעות הגעה למשרדי מגן דוד אדום ומילוי הטפסים הרלוונטיים לאיתור הקרובים.

סוזן אדל, המתנדבת ביחידה: "רוב הפניות המגיעות ליחידה הן של משפחות לניצולי שואה המחפשות לאתר את שורשיהן בחו"ל. ברגע שמתקבלת הפנייה אני פועלת בכל דרך אפשרית מול כל הגורמים וכל מאגרי המידע על מנת לאתר קרובים ברחבי העולם. ברוב המקרים אנו מאתרים מסמכים המוכיחים היכן היו המשפחות הללו במלחמה, היכן הם נספו ומה עבר עליהם וזה מידע חשוב מאוד עבור המשפחות לסגירת המעגל. הסיפוק מהעבודה הזו הוא אדיר. התחושה שאנחנו מצליחים לעזור למישהו אחרי כ"כ הרבה שנים היא תחושה נפלאה."

מנכ"ל מד"א אלי בין: "במגן דוד אדום אנחנו זוכרים את השואה יום יום במהלך כל השנה. שמנו לעצמנו למטרה לנסות ולהקל על ניצולי השואה ועל דורות ההמשך ולאתר מידע אודות בני משפחה שנותק עימם הקשר במהלך השואה. היחידה לאיתור קרובים של מד"א הצליחה לאחד ולהפגיש בני משפחה בעשרות מקרים במהלך השנים ולקבל מידע על עוד אלפי מקרים שהגיעו לפתחנו ותרמה רבות לסגירות מעגל והקלה אצל משפחות אשר האמינו כי המידע כבר לא ימצא לעולם. העבודה המאומצת של אנשי היחידה במד"א ראויה להערכה רבה ואין לי ספק כי בזכות עבודתם הקשה נזכה לחוות עוד איחודים מרגשים."

לפניות ניתן ליצור קשר בטלפון: 03-6301464, פקס: 03-7305983   |  ניתן גם ליצור קשר במייל  [email protected]

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*